Foldermonitor: NL’ers lezen folders steeds vaker voor inspiratie

Geplaatst in DWDfacts, Marketing door op 12 juni 2017 0 Reacties

Op 5 juni werd hij gepresenteerd in hip Amsterdam Noord: de NOM foldermonitor 2017. Klinkt weinig sexy, maar pas op: folders zijn een miljoenenbusiness. Grote retailers als bouw- en supermarkten zien de zaterdagochtendverstrooiïng nog altijd als een belangrijk verkoopkanaal. Maar hoe terecht is dat? En zijn folders de investering eigenlijk nog waard?

[Tekst gaat verder onder de afbeelding]

Onverminderd populair

De laatste vraag kunnen we na het lezen van de Foldermonitor volmondig beantwoorden met “ja”. Folders zijn onverminderd populair onder Nederlanders. Ik noem een paar cijfers: papieren folders hebben een jaarlijks nettobereik van 11,3 miljoen (84% van de NL’ers van 13 jaar en ouder met een internetverbinding); 82% van die 11,3 miljoen komt direct na het lezen van een reclamefolder in actie; en voor 41% procent van de Nederlanders zijn papieren folders het belangrijkste medium bij een aankoop.

Aanbiedingen

Klinkt goed, toch? Maar wat verwachten Nederlanders van een folder? En wat zet je er precies in? Om te beginnen: promoties. 78% van de Nederlanders leest folders om op de hoogte te zijn van promoties en aanbiedingen; 34% gebruikt reclamefolders om prijzen te vergelijken; en 43% stelt zijn boodschappenlijstje samen met een stapel folders binnen handbereik. Prijsbewustzijn speelt een grote rol in het koopgedrag van spaarzame Hollanders. Folders helpen ons een keus te maken.

Verras en inspireer je klanten

Maar één van de leukste inzichten van de Foldermonitor 2017 is toch wel dat Nederlanders hun folders steeds vaker doorbladeren om inspiratie op te doen (36% van de ondervraagden, tegenover 31% vorig jaar). Dat geldt dubbel en dwars voor de papieren folders, die voor steeds meer mensen onderdeel zijn van een momentje “me-time”. Ongetwijfeld met een kopje thee en een kaakje erbij!

Zelf aan de slag

Inspiratie en ideeën: daar liggen mogelijk kansen voor kleinere winkeliers. Lokale ondernemers kunnen zich – veel beter dan ketens en nationale spelers – onderscheiden op aspecten als persoonlijke advies en vakkennis. En dankzij dalende prijzen en dito oplages in de printindustrie is folders drukken en folders verspreiden voor die ondernemers steeds meer binnen handbereik.

De NOM foldermonitor is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK, in opdracht van DDMA businessgroep verspreiding.

Je leest hier de belangrijkste feiten & cijfers uit de Foldermonitor 2016.

Goed leesvoer?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Lourens Scholing

Lourens Scholing is content marketeer bij Drukwerkdeal.nl.

More Posts

Follow Me:
TwitterLinkedIn

Comments

comments

Tags: , ,

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Send this to friend