9 tips om meer omzet uit je menukaart te halen

Geplaatst in Gastblogs, Marketing door op 8 mei 2017 0 Reacties

Een goede menukaart kan meer omzet opleveren door een paar slimme aanpassingen. Het food- en horecareclamebureau Dev en Des geeft je 9 gouden tips waarmee jij direct meer omzet kan halen uit je menukaart!

1. Beleving

Je menukaart is een belangrijk visitekaartje. De sfeer die je hier laat zien maakt een groot deel uit van de complete beleving van het restaurant. Wanneer de sfeer en stijl van de menukaart niet passen bij de rest van het restaurant is het plaatje niet compleet. De vormgeving van de menukaart is daarom erg belangrijk. Wat je wil je uitstralen met je restaurant? Denk hier goed over na en laat je menukaart dat weerspiegelen.

2. Schoon en netjes

Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar toch gebeurt het dat menukaarten niet schoon en netjes zijn. Zo creëer je een bepaald beeld bij je gasten: als de menukaart er al zo uit ziet, hoe zit het dan in de keuken? Door deze gedachten zullen je gasten minder besteden en hier kan je dus inkomsten op mislopen. Zorg daarom dat je menukaart er altijd schoon, netjes en verzorgd uitziet.

3. Stevig en handzaam

Er zijn vele leuke formaten om menukaarten te laten maken, maar is het ook echt handig? Een opvouwbare kaart die zich uitvouwt tot een compleet A-formaat zo groot als de krant… Origineel, maar niet echt handig. Wanneer het formaat niet als natuurlijk wordt ervaren, kan dit frustratie oproepen. En gefrustreerde gasten geven minder uit dan blije gasten. Houd daarom het formaat handzaam. Als het gaat om duidelijkheid en handzaamheid, dan is een A4-formaat menukaart de meest gangbare maat om te kiezen.

4. Leesbaar

Niet iedereen heeft optimaal zicht. Veel mensen hebben zelfs een leesbril nodig om teksten te kunnen ontcijferen. Zorg dat jouw gasten geen vergrootglas nodig hebben om de menukaart te lezen. Bij twijfel: print de menukaart eerst uit als proef en vraag een aantal mensen die moeite hebben met kleine letters of ze jouw menu goed kunnen lezen.

Tip: Bied je gasten extra service door bijvoorbeeld een leesbril op de tafels te leggen. Wanneer je gasten zich op hun gemak voelen zullen ze meer besteden.

5. Online menukaart

Veel gasten bekijken een restaurant online voor zij er naartoe gaan. Je website is dan ook erg belangrijk voor toekomstige gasten. Zorg ervoor dat de menukaart er online net zo goed uit ziet als op locatie. Dit is tenslotte in veel gevallen de eerste impressie die je gasten van je restaurant krijgen.
Wanneer de sfeer van je site en menukaart de bezoekers aanspreken, zullen ze sneller de beslissing maken om naar je restaurant te komen. De beleving begint al voor ze in het restaurant zijn.

6. Keuzestress

Maak je menukaart niet te uitgebreid. Wanneer er té veel keus is, weten je gasten niet meer wat ze moeten kiezen en raken ze gefrustreerd. Een maximum van tien gerechten per gang is meer dan genoeg. Je kan dan beter je menukaart vaker wisselen om zo deze gerechten aan bod te laten komen, of een aantal specials toevoegen en deze om de zo veel tijd af te wisselen. Hiermee reduceer je keuzestress en ben je toch vernieuwend bezig.

7. Heldere taal

De chef weet misschien precies wat een gerecht inhoudt, maar niet iedereen heeft er van gehoord. Zet dan ook duidelijk op de menukaart wat het gerecht precies is. Mensen vinden het vaak eng om nieuwe en onbekende dingen te proberen. Wanneer een gerecht dan ook niet duidelijk is omschreven en je gasten het niet herkennen, zullen ze er ook niet snel voor kiezen. Dit betekent overigens niet dat je saai moet zijn in je omschrijvingen! Hier ligt namelijk een grote kans om direct meer omzet te halen. Met name je allerbeste gerechten wil je speciaal omschrijven om je gast te verleiden om voor het gerecht te kiezen. Wees origineel in je omschrijving en probeer daarbij woorden te gebruiken die inspelen op het gevoel en de zintuigen.

8. Consistente indeling

In Nederland is het gebruikelijk om op volgorde van voor-, hoofd-, en nagerecht te eten. Houd deze volgorde dan ook aan bij jouw menukaart. De plaatsing van gerechten heeft effect op de gerechten die mensen bestellen. Wij lezen van links naar rechts, van boven naar beneden. De gerechten die bovenaan staan worden daarom ook vaker gekozen. Zet de gerechten met meer marge bovenaan de menukaart. Je gasten kiezen die eerder waardoor jij meer winst kan maken.

9. Aparte kaarten

Je kan de omzet van je restaurant verhogen door te kiezen voor meerdere verschillende menukaarten. Meestal geef je de menukaart bij binnenkomst en wordt deze na bestelling direct weer weggehaald. Zet een aparte drankkaart op tafel die je niet weghaalt. Gasten zullen hierdoor vaker de kaart erbij pakken en meer of duurdere drankjes bestellen.

Gratis gids!

Pas deze eenvoudige tips toe voor jouw succesvolle menukaart. En je menukaart kan nog beter. Lees onze gratis gids ‘Voorkom 12 fouten op jouw menukaart’ voor gasten die vaker terugkomen en tot 20% meer omzet. Download de gids hier gratis.

>> Naar de menukaarten op Drukwerkdeal.nl
>> Naar de site van Dev en Des

Goed leesvoer?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Comments

comments

Tags: , ,

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Send this to friend