7 tips om meer uit je offertes te halen

Wanneer je een offerte opstelt voor een potentiële klant, heb je vaak al een eerste indruk gemaakt. Een ijzersterke offerte en een presentatiemap vanjewelste geven je klant net dat extra zetje. Een offerte is dus meer dan alleen een prijsopgaaf. Het is dé kans om de voorzet van jullie eerste gesprek de touwen in te jagen. Verstuur je veel offertes en schiet je vaak naast? In dit blog geef ik je offerte voorbeelden, leg ik je uit waar een succesvolle offerte aan voldoet en hoe je deze presenteert.

1. Een offerte is méér dan een prijsopgave
Het doel van een offerte opstellen, is natuurlijk om een nieuwe klus in de wacht te slepen. Voor je klant is een offerte niet alleen een prijsopgave. Het is direct je visitekaartje. Zorg dus dat je de offerte op je eigen briefpapier presenteert. Een offertemap waar jij direct je creativiteit mee aantoont is ook een mooie binnenkomer. Zie hieronder het verschil, welke offerte zou jij kiezen?

2.  Zorg voor een pakkende opening en een boeiende inhoud
Je hoeft niet direct een zenuwslopende roman te schrijven, maar zet de situatie van je klant centraal. De offerte wordt pas boeiend voor je klant wanneer hij inziet dat jij zijn situatie begrijpt. Gebruik scherpe zinnen, kaart de belangrijkste punten van je klant aan, zijn kernprobleem en waarom de oplossing die jij biedt, de enige juiste oplossing is.

3. Spreek zoveel mogelijk de taal van de klant
De klant weet zelf het best wat belangrijk voor hem is. Door dit in zijn eigen woorden aan hem terug te koppelen, herinner je hem aan zijn probleem.

Voorbeeld: “U gaf in ons gesprek aan dat er nu iets moet gebeuren, letterlijk zei u – als we nu niets doen kunnen we de toko sluiten! Hier gaan we samen een stok voor steken”.

4. Presenteer je aanbieding kort en krachtig
Maak van je aanbieding geen epistel. Je klant wil graag in één oogopslag zien waar hij aan toe is. Omschrijf duidelijk wat je te bieden hebt en hoe het de vraag van je klant beantwoordt.

 5. Waarom heb jij hét antwoord op dé vraag?
Na je aanbieding geef je antwoord op deze vraag. Waarom heb jij dé oplossing in huis? Dit is je ervaring, de kennis van je product, je doelgroep en wat jouw bedrijf hierin uniek maakt.

6. Vermeld afspraken en voorwaarden
Nu kom je op het punt waarop de klant interesse heeft. Het enige wat je nu nog hoeft te doen is duidelijkheid verschaffen. Wat moet de klant doen om op de offerte in te gaan, welke afspraken zijn er al gemaakt en wat zijn de voorwaarden.

7. Een offerte is méér dan een prijsopgave
De presentatie van je offerte is zo belangrijk dat ik punt één hier nog maar eens herhaal. Je offerte is meteen je visitekaartje. Zorg dat alle tekst correct is, zorg dat alle bedrijfsinformatie op je briefpapier klopt en zorg voor een sprankelende offertemap. Heb je daar inspiratie voor nodig? Hier heb ik nog een paar mooie voorbeelden voor je.

Een unieke offertemap voor succesvolle business
Naast de offerte zelf, is de presentatie van groot belang. Zoals je eerder in het blog al las, kies je sneller voor een offerte in een goed verzorgde offertemap dan voor een verfrommeld papier waar een prijs op is gekrabbeld. Een goed verzorgde offerte in een mooie jas wekt vertrouwen in je bedrijf. Het straalt professionaliteit uit. Kijk zelf maar!

De vorm
Verstuur je dikke offertes, of juist niet? Wil je een insnede voor je visitekaartje of moet je misschien een cd of dvd meesturen? Het is zonde om een mooie offertemap samen te stellen met inhoud die er niet helemaal inpast. Denk dus van te voren goed na over welk type offertemap je nodig hebt.

Het materiaal
Het meest voorkomende materiaal voor offertemappen is houtvrij mat mc papier. Neem dat niet zomaar voor lief en sta ook even stil bij deze keuze.Want ook hier is het goed om in je achterhoofd te houden wat je doelgroep is. Werk je bijvoorbeeld veel met milieubewuste klanten, zorg dan dat je offerte en de presentatiemap gedrukt zijn op gerecycled papier.

Het design
zoals je eerder al las is de offerte ook direct je visitekaartje. Je offertemap geeft de uitstraling van je bedrijf op de juiste manier weer. Zie maar eens wat een impact een offertemap heeft met een chique achtergrond ten opzichte van de witte achtergrond. De chique achtergrond oogt professioneler en inspireert zelfs. Je ziet dat er over elk details goed is nagedacht. Precies wat jij ook zou moeten doen!

Nu heb je alle informatie om offertes op te stellen die zichzelf verkopen. Check onze website voor alle producten en verschillende mogelijkheden waarmee jij jouw offerte overtuigend presenteert. Zit je met vragen, of heb je hulp nodig bij je design? Neem dan gewoon contact met ons op!

 

 

 

Goed leesvoer?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Send this to friend