9 verschillen tussen designers en opdrachtgevers

Stel je voor. Op zaterdagavond ga je samen lekker uit eten bij een chic restaurant. Je bekijkt de menukaart en bestelt vervolgens de gegrilde langoustines op een courgettetaartje met peultjes en couscous. Wanneer de ober langskomt om je bestelling op te nemen, vraag je “Kan de chef de kreeftjes vooraf eerst even lichtjes insmeren met biologische olijfolie? Dan graag beide kanten exact even lang grillen én van die speciale Noorse viskruiden gebruiken. De peultjes moeten ook nét ietsjes langer dan beetgaar gekookt zijn. Dit alles met drie druppeltjes citroensap als finishing touch. Precies zoals ik het hebben wil. Heerlijk, bedankt!”

Klinkt dat vreemd? Absoluut. Als gast vertrouw je op het vakmanschap uit de keuken. Daar is een studie aan voorafgegaan. Daarom zullen chef-koks ook niet vaak horen hoe zij hun werk precies moeten uitvoeren. Bij designers is dat anders. Design heeft te maken met persoonlijke smaak en gevoel. Als een opdrachtgever een logo of flyer laat ontwerpen, zal het ongetwijfeld wel eens voorkomen dat hij zegt “dat is geen logo, dat is een lettertype,” of “het moet wel strak, probeer het eens met Arial of Times New Roman.” Typische gevalletjes die je als designer liever niet wilt horen. Maar bij een goede samenwerking tussen opdrachtgever en designer zul je een aantal elementen in de gaten moeten houden. Vind de juiste balans tussen uitleggen en luisteren, creativiteit en budget, om het eens met elkaar te worden.

Bekijk hieronder hoe tegenstrijdig de werelden van designers en opdrachtgevers kunnen zijn.

1. De tools om mee te werken

2. Tekst en opmaak plaatsen

3. Gevoel voor contrast

4. Keuze van het lettertype

5. Bronnen voor beeldmateriaal

6. Verstand van kleuren

7. Ruimte voor je boodschap

8. De rolverdeling

9. De verwachtingen

Ken je zelf nog meer van deze tegenstellingen tussen designers en opdrachtgevers? Deel ze dan in de reacties.

Meer van deze voorbeelden? Check 12 dingen die je niet tegen ontwerpers moet zeggen.

Goed leesvoer?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Jeroen Kouijzer

Een creatief vormgever met een passie voor branding, gevoel voor vorm en liefde voor advertising. Inspiratie is overal!

More Posts

Comments

comments

Reacties (2)

Trackback URL | Reacties RSS Feed

  1. Gerard Makkinga schreef:

    Dit klopt helemaal! En vormgevers denken veelal vanuit het belang van en voor de doelgroep (van diezelfde opdrachtgever). Hoe komt een uiting binnen bij die groep consumenten of B-to-B-klanten. Ik kom toch zeer regelmatig tegen dat een opdrachtgever persé een uiting wil zien die ontworpen is op basis van zijn/haar persoonlijke smaak en niet het abstractieniveau heeft om vanuit de doelgroep te denken.

    • Jean Kuit schreef:

      Daar lopen we denk ik allemaal tegen aan, daarom maken we standaard 2 ontwerpen. 1 zoals de klant heeft aangegeven, met alle toeters en bellen en ons ontwerp met dezelfde specificaties zoals de klant die heeft aangegeven maar dan doeltreffend. Samen met onze uitleg snappen ze precies waarom we doen wat we doen en krijgen we achteraf altijd de reactie dat ze enorm blij zijn. Het is dus een kwestie van opvoeden, hoe stom dat ook klinkt. Neem ze bij de hand en laat ze zien welk resultaat de boodschap heeft.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Send this to friend